HALKOKAUPPAA 1960-LUVULLA

 

edellinen sivu

 

 

 

Toivosten kaupan ”Kauppa-Tuttu” yhteyteen perusti Leo Toivonen halkoliikkeen vuonna 1962. Halkokaupan ensimmäinen investointi oli Lahden Rautateollisuuden valmistama teräsrunkoinen katkaisusirkkeli. Sirkkelissä oli n. 600mm:n kokoinen terä, joka sai voimansa kardaanin ja keskipakokytkimen välityksellä 2,3 kWh:n sähkömoottorista. Sirkkelin erikoisuus oli iso yli 100kg:n vauhtipyörä, joka mahdollisti sirkkelin taloudellisen käytön pienehköllä sähkömoottorilla. Painava vauhtipyörä piti sirkkelin teränopeuden vakaana. Vauhtipyörä pyöriessään kätki itseensä niin paljon voimaa, että sähkömoottorin sammuttamisen jälkeenkin pystyttiin katkomaan halkaisijaltaan 15cm:n paksuinen metrinhalko kolmesta kohtaa poikki.

 

Metsätien kauppa 3

Toivosen kauppa

 

 

Halkoliikkeen toimialaan kuului halkojen katkonta ja kuljetus asiakkaalle. Puuraaka-aineena oli valmiiksi kuivatut metrin halot tai aisatut 2m:n propsit, jotka toimitettiin kuorma-autoilla (autoilijoilla on mm. Austin ja Bedfort merkkisiä kuorma-autoja) tai VR:n junanvaunuilla. 1960-luvun kuorma-autoon (2-akseliseen) mahtui maksimissaan 25 kuutiota kuivia metrihalkoja. Vastaavasti VR:n junanvaunu toi mukanaan lähes 60 kuutiota halkoja. VR:n vaunu oli mitoitettu kuudellekymmenelle motille, mutta useimmiten vaunun keskusta oli väljästi pinottu, osin huonoa tavaraa tai osa haloista oli varastettu jo matkalla. Jos junarahdista koitui hävikkiä, niin myös kerran Leivonmäkeläisen autoilijan pitkälavaisessa Jyry-Sisussa oli niin korkea kuorma, että se osui Postikadun vanhaan alikulkuun ja muutama kuutio halkoja tippui tielle. Tippuneet halot eivät pitkään häirinneet liikennettä, sillä ne haettiin traktorilla pois. Tielle jäi halkoja myös muulla tavalla, kun erään halkovarkaan kuormasta oli tippunut halkoja Saunakallion aseman vanhalle tasoristeykselle.

 

Saunakallion tasoristeys 25010 1b

Saunakallion tasoristeys 80-luvulla

 

Pätkityt halot toimitettiin asiakkaille aluksi traktorilla (Volvo Buster 320 ja 400) ja vanhalla kuorma-autolla. Halkoliikkeellä oli 1960-luvulla käytössä mm. Chevrolet ja Gaz kuorma-autot sekä Volkswagenin pieni pakettiauto.

Ennen sahausta halot mitattiin asettamalla ne motinkokoiseen kehikkoon, josta ne edelleen toimitettiin katkaistavaksi. Sirkkelöijä ja apumies miehityksellä sirkkeli oli varsin tehokas, joten se vaati halkojen lavalle heittäjältä voimia, kun lisäksi kuorma-auton laidat olivat korkeat, päätyi Leo Toivonen kehittämään kuljetinta. Kuljetin koostui vanhasta Lintulan romukaupasta ostetusta 7-8 tuuman myllynremmistä, ammattikoululla kantatusta peltikourusta ja tuuman suuruisista kulmaraudoista, jotka toimivat kuljettimena. Kuljetin sai voiman 1,1 kWh:n sähkömoottorista. Moottorin n.700 kierroksen nopeutta hidastettiin kahdella polkupyörän rattaalla ja kettingillä. Polkupyörän rattaat ja kettinki kestivät kovaa käyttöä, kunhan niitä muistettiin rasvata. Katkaisun jälkeen halot menivät kuljettimen avulla suoraan kuorma-auton lavalle. 1960-luvulla Järvenpäässä oli useita halkoliikkeitä mm. Loutinkadulla, Puutavara-Vainiolla, Asemanmäellä, Lintulassa ja Perhelässä. Perhelä oli suurin toimittaja. Koska siellä ei ollut kuljetinta, ostivat monet autoilijat mm. maidonkuljettajat halkonsa mieluimmin Toivosilta. Tämä sen takia koska kuljettajat pääsivät helpommalla, kun ei tarvinnut heitellä klapeja lavalle. 

 

 

 

Halkoja toimitettiin Järvenpäähän ja lähiseudulle. Useimmiten toimitettava määrä oli kaksi mottia, joka toimitettiin pihaan tai jopa sisälle puuvajaan. Suosituin halkopituus oli 25 cm:ä. Suolla kasvaneen koivun halosta saatiin ensiluokkaisia halkoja, suoria ja hyvin halkeavia. Talojen lämmitysjärjestelmien modernisoituessa alkoi hiipua koivuhalkojen kysyntä. Leo Toivonen lopetti halkomyynnin vuosikymmenen lopulla ja aloitti polttoöljyn vähittäismyynnin. Kiinteästä polttoaineesta siirryttiin polttonesteeseen.

Tästä polttonesteen myynnistä mahdollisesti oma juttunsa.

 

 

Tämän historia tarinan on kertonut Leo Toivonen, siitä suuri KIITOS hänelle.

Taltioimisen on tehnyt Matti Seppälä.